volvo

AW 55-50SN

5. trinns automatgir som finnes i alle Volvo V70, XC70, XC90 og S80 fra 2000 til 2005.

Et velfungerende gir med moderne lock-up styring. Har en del problemer med produksjonsfeil på servolokk til 3. girs bånd fram til de aller siste utgavene. Det er også vanlig med slitasje i ventilhus som gjerne forårsaker harde/uregelmessige girskift og sent/hardt inngrep. I de fleste tilfellene lar disse problemene seg løse uten å ta giret ut av bilen. Hvis man har noen av disse problemene er det lurt å vurdere å gjøre noe med dette før problemene forverrer seg, og det går utover girets interne komponenter.

AW TF-80SC

6. trinns Aisin-Warner girkasse, og etterfølgeren til AW/55-50SN. Finnes i Volvo V70, XC70, XC90 og S80 fra 2006 til 2014. Giret ble oppdatert noe i 2010. Dette giret har hatt svært mye problemer med converterclutch (lock-up). Clutchbelegget er ofte produsert i karbon, og går i oppløsning, og faller av i små partikler som fanges av girets filter. Dette oppleves ofte som "lock-up shudder" eller vibrasjoner i bilen. Dette forårsakes i utgangspunktet av slitasje i ventilhuset, samt at partikler fra converterclutch har tendens til å tette filter i giret, som igjen ofte fører til pumpekavitasjon. Mange kommer til oss på bergning fordi giret ikke klarer å trekke bilen, netopp på grunn av at oljepumpe i giret ikke klarer å suge olje gjennom giret. Problemet lar seg som oftest løse med nytt oppgradert converterclutchbelegg, nytt ventilhus og nytt filter. Gir må av den grunn monteres ut av bil og åpnes for grundig rengjøring og inspeksjon.  

6DCT-450 (Powershift)

Dette er et Getrag dobbelt-clutch gir som sitter i Volvo V70, V60, V50, og V40 med D3 motor. Giret sitter også i flere ulike Forder fra 2010 og nyere, samt Dodge Journey, Avenger og Mitsubishi m. flere. (Giret går også under navnet Powershift eller MPS6). Giret har hatt store problemer med dobbelt-clutchpakken. Dette skjer på grunn av forbrenningsslagene som oppstår i moderne 4 sylindrede dieselmotorer. Disse "slagene" som også går under betegnelsen torsjonelle svigninger slår "dempe-elemntene" i clutchpakken i stykker. Disse går rett og slett i oppløsning. Partiklene fra disse komponentene går i omløp i giret og samles i filteret. Filteret tettes, og oljepumpe mister evnen til å suge olje, dvs pumpe kaviterer, og dette fører ofte til driftsstans. Det er vesentlig med grundig rengjøring av giret etter demontering. Dette siden det er rester av clutch og demperelementer gjennom hele giret. Vi gjør forholdsvis store oppgraderinger på ventilhuset i Mecatronicenheten, i tillegg til at clutchpakke erstattes med ny.  

Dette giret bør man IKKE dra henger eller tyngre lass med.