bmw

ZF5HP18

En av de første 5-trinns girkassene ZF leverte. Sitter blant annet i BMW E34, E36, E38, E39 m. flere. Moderne konstruksjon med lock-up i de øvre girene. Kjente feil er slitasje i ventilhus/hydrauliske reguleringssystemer som forårsaker ulike problemer med giret. Ofte kan man se at låseringsporet i centersupport revner som et resultat av for høyt clutchtrykk og tretthetsbrudd, dette fører til manglende revers.

ZF5HP19

Veldig lik forgjengeren sin, 5HP18, men har noen små endringer. Kom på 98-99 modellene til BMW. Her benyttet ZF seg av PWM-styrt lock-up clutch, og er dermed svært avhengig av at de hydrauliske reguleringssystemene fungerer. Et resultat av at det oppstår slitasje i disse er ofte defekt lock-up clutch, og man merker gjerne ‘’shudder’’ og varierende turtall i høyere hastigheter. Giret finnes også i Audi/VAG samt Porsche Boxster/911 996, men da med betegnelsen FL/FLA/HL avhengig av konfigurasjon.

Ble faset ut til fordel for 6HP serien i 2003.

ZF5HP24

‘’Storebroren’’ til de ovennevnte girene. Et meget fint gir som tåler mye moment, men vi har sett tilfeller av sprukket ventilhus og defekt A-clutch trommel (inngående aksel). Her ser vi også ofte trøbbel pga. slitasje i ventilhus, men ikke i like avgjørende grad som på de mindre modellene. Dette giret finner du i de fleste V8 modellene til BMW fra 1995-2003, samt V8 modellene til Audi fra samme årstall.

ZF6HP19/21

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003. Dette er den minste utgaven, og den finnes i blant annet BMW E60 520i-530i/520d/525d LCI, E90 320i-330i/320d. osv. Ble oppdatert med små tekniske endringer i 2007 og fikk nytt navn, ZF6HP21. Et meget fint gir som girer kjapt og har moderne lock-up funksjon, men her er det forholdvis vanlig med slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige, og av og til med turtallssvigninger. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bushinger/opplagringer internt i giret pga. redusert smøretrykk og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram. Vi har utstyr til å reparere ventilhus og monterer alltid forbedrede deler ved overhaling.

ZF6HP26/28

‘’Storebroren’’ til 6HP19/21. Stort sett samme konstruksjon, men kraftigere dimensjonert. Lider også av nøyaktig de samme slitasjeproblemene. Dette giret finner man i blant annet 530-535D og 730D, samt V8 bensinmodellene og BMW X5. Disse girene tåler mye effekt og moment om de er i orden. Vi ser også her at den hydraulikse delen av Mecatronicenheten slites ved reguleringsmekanismene. Disse er det forholdsvis mange av i et slikt ventilhus, men de kan enkelt repareres ved hjelp av brotsjing av ventilløp og erstaning av nye ventiler i overdim.  

ZF8HP45/55/70

ZF introduserte 8-trinns automatgir i 2010. Meget kjapp og moderne girkasse, finnes i alle BMWer fra 2010 og oppover. Vi har reparert mange av disse enhetene de seinere årene. Også her er det ofte problemer med ventilhus og de hydrauliske reguleringsmekanismene. I tillegg er det ikke uvanlig med havari på P3 planetgir i 8HP45 versjonen. Dette begynner gjerne med ulelyd i revers, før planetgiret skjærer seg og forårsaker større problemer. Kommer i 2 versjoner hos BMW, 8HP45 og 8HP70, avhengig av motorisering. Disse girene finner man også i Jaguar, Maserati, Land Rover, Aston Martin osv. 8HP55A er AWD utgaven som finnes i blant annet nyere Audi.

ATC 350/450 - BMW X-drive

Dette er ikke et automatgir, men et fordelingsgir som sitter på de fleste nyere BMWer med X-drive firehjulstrekk.

(5-serie F10/F11, 7-serie F01, X5 E70/F15 osv.)

Giret er originalt fylt med ''livstidsolje'' og har ikke tappeplugg for bytte av denne. Etterhvert som oljen gradvis mister smøre- og friksjonsevnen begynner clutchen som fordeler krefter mellom for- og bakhjul å glippe ved pådrag. Dette kan identifiseres som rykk og napp i bilen ved jevnt pådrag, uavhengig av girskift og girvalg. I starten skjer det gjerne med mye belastning i de lavere girene. Løsningen er forholdvis enkel, giret må demonteres og rengjøres grundig. Overflaten på clutchlamellene må slipes for å få fjerne den glaserte overflaten som dannes etter en tids bruk. Eventuelt så byttes clutchene til nye hvis dette er et behov. Dette er en vurdering vi gjør etter inspeksjon av giret. Mellomlagsstål "tromles" i en egen maskin for å få ny overflate med en høyere friksjonskoefesient. Vi monterer deretter sammen giret igjen og fyller original fordelingsgirolje fra BMW, og i de aller fleste tilfellene løser dette problemet. Til informasjon kan vi også nevne at lik rulleomkrets på for og bakhjul er svært kritisk på disse bilene. Majoriteten av disse reparasjonene har vist seg å stamme fra forskjellige hjuldimensjoner foran og bak. Om du har slike symptomer på din BMW med X-drive er du velkommen hit for en diagnose/prøvekjøring og eventuell reparasjon.