vag

DSG/DL501

DL501 utgaven av DSG-serien til VW/Audi finner man i Audi A4, A5, A6, A7, Q5 osv. 7-trinns DSG girkasse med våt clutch.

Et grovt dimensjonert gir. Har dessverre en del problemer med mechatronic/clutch-reguleringssolenoider som forårsaker at clutchene blir skadet. Disse sliter også med at opphengslageret til utgående aksel v. fremhjul skjærer seg og spinner rundt i kassehuset. I slike tilfeller så demonteres giret, slik at vi får spent det opp i en styrt fresemaskin for maskinering av lagerleie i kassehuset. Foring dreies og presses inn slik at nytt lager kqan monteres på forsvarlig måte. Dette er en forholdsvis kostnadseffektiv reparasjon, siden det eneste alternativet er å erstatte med et nytt gir. Vi har både clutcher og solenoider på lager, og har mye erfaring med reparasjon av disse enhetene.

DSG/DQ200

Det minste giret i DSG-serien, 7 trinns. Dette giret benytter seg av tørr-clutch, og ikke våt-clutch som i mange av de andre girene. Disse girene sitter i biler med de minste motorene, og har hatt en del problemer forholdsvis tidlig i bilens levetid. De fleste reparasjoner omhandler bytte av Mechatronic og clutchpakker, men vi har også sett en del tilfeller hvor interne lager går i stykker. På denne enheten er det svært viktig at clutchen shimses riktig ved reparasjon, vi på Rats er forøvrig kurset hos Schaeffler Automotive for å utføre dette arbeidet på en korrekt måte.

DSG/DQ250

Det ‘’vanligste’’ DSG giret. Våt-clutch og 6 trinn. Forholdvis godt dimensjonert og absolutt et velfungerende gir. Har hatt en del problemer med lagerhavari i bakkant av inngående aksel. Det er også forholdsvis vanlig med defekt Mechatronic, og/eller reguleringssolenoider for clutcher. Om bilen hugger/rykker ved igangsetting kan det ofte løses med bytte av reguleringssolenoider til K1/K2 clutch, samt noen andre reguleringssolenoider. Dette er et gir vi har lang erfaring med, og vi kan vise til gode reparasjons resultater.

DSG/DQ500

Denne typen DSG finner man blant annet i VW Transporter/Caravelle og Tiguan. Holdbart gir med få problemer, godt dimensjonert. Også her har vi byttet en del Mechatronic styreenheter, samt hatt noen interne skiftearm problemer. Vi har også sett tilfeller av at splines korroderes vekk på drivaksel mot differensialens solhjul. Dette på grunn av at disse komponentene er montert sammen "tørt" uten noen beskyttende oljefilm eller monteringsfett.

Multitronic/01J

Dette er 1. Generasjon Multitronic girkasse. Disse ble først introdusert tidlig på 2000 tallet i ulike Audier. Dette giret har vist seg å være problematisk, både med slitasje i ventilhus og defekte styreenheter, men også problemer med større komponenter som kjede og pulleyer. Dette er et såkalt CVT gir (Continiously Variable Transmission) som kan sammenlignes litt med en scooters transmisjonsoppbygning. Hovedkomponentene består av et kjede og to hoved-pulleyer som kontinuerlig endrer diameter for å tilpasse utvekslingen. Tilgang på interne deler har blitt mye bedre med årene, noe som ofte er avgjørende for om denne reparasjonen kan utføres forsvarlig. Vi anbefaler å ikke trekke henger eller "tune" biler som har dette giret. Disse girene sitter i de fleste Audier med  forhjulstrekk fra 1999 og oppover.

Multitronic 0AW

2. generasjon av Multitronic serien. Like problematisk som den første utgaven, også dette har ofte feil med styreenheter og ventilhus. Deletilgangen på interne deler er begrenset, og ved havari kan det i noen tilfeller være et nytt gir som er eneste alternativ. Vi skaffer styreenhet og reparasjonsdeler til ventilhuset, samt at det av og til er tilgang på brukte hovedkomponenter som er i god stand. I de aller fleste tilfellene klarer vi å reparere disse girene også.

ZF 5HP19FL/FLA

Kom i Audi A4/A6, VW Passat, Skoda Superb osv. på midten av nittitallet. Her benyttet ZF seg av PWM styrt lock-up clutch, og er dermed svært avhengig av at de hydrauliske reguleringssystemene fungerer. Som et resultat av slitasje i ventilhus oppleves det ofte converterclutch problemer. Man merker gjerne ‘’shudder’’ eller risting og varierende turtall i høyere hastigheter. Giret finnes også Porsche Boxster, 911, 996, men da med betegnelsen HA/HL avhengig av konfigurasjon.

Ble faset ut til fordel for 6HP serien i 2003.

ZF 5HP24A

’Storebroren’’ til det ovennevnte giret. Et meget fint gir som tåler mye moment, men vi har sett tilfeller av sprukket ventilhus og defekt A-clutch trommel (inngående aksel). Sliter også med slitasje i ventilhus, men ikke i like avgjørende grad som på de mindre modellene. Dette giret finner du i V8 modellene til Audi.

ZF 6HP19A

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003. Dette er den minste utgaven, og den finnes i blant annet i Audi A4 og Audi A6. Giret fikk noen tekniske oppdateringer i 2007 og fikk nytt navn, ZF6HP21. Et meget fint gir som girer kjapt og benytter moderne lock-up strategi. Vi har sett en del slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bushinger og opplagringer internt i giret, og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram. Vi har riktig verktøy for å reparere og oppgradere ventilhus, samt øvrig reparasjon av disse girene.

ZF 6HP26A

’Storebroren’’ til 6HP19/21. Stort sett samme konstruksjon, men kraftigere dimensjonert. Lider også av nøyaktig de samme slitasjeproblemene. Dette giret finner man i blant annet V8 modellene til Audi mellom 02 og 09. Disse girene tåler mye effekt og moment om de er i orden. Vi ser også her at den hydraulikse delen av Mecatronicenheten slites ved reguleringsmekanismene. Disse er det forholdsvis mange av i et slikt ventilhus, men de kan enkelt repareres ved hjelp av brotsjing av ventilløp og erstaning av nye ventiler i overdim.

ZF 8HP55A

ZF introduserte 8-trinns automatgir i 2010. Meget kjapp og moderne girkasse, finnes i alle Audier med Quattro fra 2010 og oppover. Også her er det ofte problemer med ventilhus og de hydrauliske reguleringsmekanismene. I tillegg er det ikke uvanlig med havari på P3 planetgir. Dette begynner gjerne med at man hører lyd fra planetgir når man rygger. Hvis dette får pågå en stund så havarerer det fremre planetgiret. Den første generasjonen av disse planetgirene er av en usedvanlig dårlig kvalitet, og er senere oppgradert av ZF.  Vi har reparert mange av disse enhetene i de seinere årene. 

Jatco JF506E

Også kalt AG5. Et fint 5-trinns automatgir laget av Jatco. Har hatt en del problemer med reversbånd som ryker, sprekk i direct-clutch stempel og defekte solenoider. Vi har lang erfaring med reparasjon av disse og har de fleste deler på lager. Finnes i blant annet VW Golf, VW Polo, Audi A3 osv.

AW TF60SN

6. trinns automatgir produsert av japanske Aisin-Warner. Sitter i de fleste VW T5 Transporter/Caravelle, samt Golf og Audi A3 med bensinmotor. Et fint gir, men har en del problemer med slitasje i ventilhus og defekt K1 clutch (1-4. gir). Vi har reparert mange enheter og har de fleste deler på lager. Ventilhus byttes alltid til nytt ved reparasjon av disse enhetene.

AW TR60SN

TR60SN er usedvanlig robust og godt gir. Disse er også produsert av Aisin Warner, og er den langsgående utgaven til AWD som sitter i blant annet VW Touareg, Audi Q7 og Porsche Cayenne. Problemen med disse girene strekker seg som oftest til slitasje i ventilhus. I 90% av tilfellene lar disse girene seg reparere uten at giret monteres ut av bilen. Det holder som regel med reparasjon og oppgradering av ventilhus. Problemet oppleves ofte ved nedgiring fra 5. til 4.gir. Dette merkes som slag og bindinger.