GM

Girkasser GM

THM200

4-trinns gir fra GM med lock-up funksjon. Dette er på mange måter en mindre utgave av TH700 som ble levert på bilene med mindre motor. Giret er fysisk like langt som TH350 og kan derfor være en fin oppgradering for å få 4. gir og lock-up på hot-rods etc. 

Allikevel har det vist seg at giret ikke tåler nevneverdig med effekt og forsterkningsmulighetene er små. Dette er derfor ikke et gir vi ser mye av, men vi har kompetanse og utstyr for å reparere/forsterke ved behov.

THM350

En av de mest kjente girkassene til GM. 3-trinns guvernørstyrt automatgear. Sitter i utallige amerikanske biler med small-block motorer. Giret ble lansert litt senere enn THM400, og har ikke den robuste center-support konstruksjonen man finner i 400 utgaven. De aller siste utgavene kom også med lock-up funksjon. Vi har reparert og forsterket mange enheter, og har høy kompetanse på dette giret. Om man skal ha big-block eller mye effekt anbefales allikevel THM400, en mye sterkere konstruksjon.

THM375/THM400

Et meget populært 3. trinns automatgir fra GM som kom på midten av 60-tallet. Er produsert i ulike versjoner både med ‘’BOPC’’ bellhousing og vanlig GM boltmønster. De tidlige utgavene hadde også variabel pitch på converteren, men dette er svært sjeldent å se i dag.

Disse er populære i bla. dragracing, tåler mye effekt med de rette modifiseringene. For bruk i dragracing skjærer og freser vi vekk original bellhousing for å montere en løs Ultrabell bellhousing som også er SFI-godkjent (Sprengsikker). Denne fåes til forskjellige motor boltmønster slik at du kan montere en slik girkasse på ulike motorer.

Ellers forsterker vi giret med shift-kit, flere lameller i forward/direct og andre mindre oppgraderinger. Vi tilbyr også trans-brake til dette giret.

THM700-R4/THM4L60E/THM4L65E

Dette giret kom tidlig på 80-tallet under navnet THM700-R4. 4-trinns girkasse med lock-up. Har kommet i mange utgaver, og finnes både med hydraulisk og elektronisk styring. Fikk i 1993 nytt navn i forbindelse med en re-profilering hos GM. Vi reparerer og forsterker standard enheter og bygger/modifiserer i tillegg slike girkasser for bruk i gatebiler og dragracing. Kjente svakheter er spesielt 3-4 girs clutch og 2. girs bånd. Forsterkes ALLTID ved overhaling. Tåler maks 450hk/600nm, ønsker man høyere effekt enn dette bør man vurdere et THM4L80E.

Dette giret finnes både med løs og fast bellhousing, avhengig av årsmodell. Vi tilbyr også Compushift styring til dette giret.

THM4L80E

Et av våre beste kort på hånden til ombygde biler med mye effekt. Denne girkassen har fire gir og lock-up funksjon, og er hel-elektronisk. Vi kan levere disse i mange ulike utførelser til både RWD og 4WD. Mange forsterkningsmuligheter, vi har levert girkasser som sitter i biler med nærmere 1500hk. Vi tilbyr også et egenutviklet trans-brake system til denne, i kombinasjon med Compushift styring eller manuelt ventilhus. Vi får også spesiallaget convertere på bestilling, for å passe ulike motorer og bruksområder. Ta kontakt for mer informasjon!

THM5L40E

Dette giret finner du i BMW med dieselmotorer fra 1996-2004 (E38, E39, E46, E53 m. flere) samt ulike Cadillac, Range Rover osv. Et fransk-produsert GM gir som har vist seg å være svært så problematisk. Converterhavari er et vanlig problem, og dette skyldes både underdimensjonerte deler og slitasje som oppstår i de hydrauliske styringssystemene. Dette forårsaker som regel mye spon i omløp i giret, som skader clutcher og andre interne deler. Et krevende gir å reparere! Vi har de fleste deler på lager og lang erfaring med reparasjon av disse enhetene. Vi installerer alltid oppgraderte ventiler og oljepumpe-deler ved overhaling, samt ny converter. Vi anbefaler ikke å trimme biler som har denne girkassen!

Allison 1000

Et svært robust gir som sitter i blant annet Chevrolet Silverado med Duramax diesel motor. Det har noen svakheter originalt, men med de riktige modifiseringene er det et svært holdbart gir. Det finnes flere forsterkningsmuligheter, blant annet shift-kit, oppgradert converter og forsterkede clutchpakker. Ved trimming må converter oppgraderes, den originale tåler ikke noe særlig mer enn opprinnelig effekt. Et annet vanlig problem på disse er at huset mellom girkassen og fordelingsgirkassen sprekker og man får dermed oljelekkasje. Vi har nye hus på lager, og reparerer etter behov.  

Følg oss på FacebookFølg oss på Instagram