toyota

A340

4. trinns automatgir fra Aisin-Warner (Toyota’s girkasseprodusent). Finnes i utallige Toyota og Lexus fra 80- og 90-tallet, men også i ulike Volvo (960 osv.) Finnes både med wire-styring/hydraulikk og hel-elektronisk. Et fint gir av japansk byggekvalitet, men det tåler ikke voldsomt med effekt. Det finnes også Compushift styring å få til dette om man ønsker å bruke girkassen i en modifisert bil.

A750

Etterkommeren til A340. Dette er et moderne 5. trinns gir som finnes i blant annet Toyota Landcruiser, Hilux, 4Runner, Lexus, Suzuki Grand Vitara osv. En bra girkasse som tåler hardt bruk. Kjente problemer er lock-up shudder, slitasje i ventilhus/solenoider og i noen tilfeller vann i oljen.

Ved hard bruk anbefales det å skifte olje minimum hver 50.000km.

A760

Stort sett samme giret som A750, men dette er 6. trinns utgaven som sitter i bilene med større motor. Blant annet Landcruiser 200. Robust konstruksjon vi har reparert få av.

U140

4. trinns gir beregnet på tverrstilte motorer. Dette giret finner du blant annet i Toyota Rav-4 hvor de tidlige modellene ofte hadde problemer med styreenhet feil som forårsaket brente clutcher i giret. Styreenheten mister rett og slett evnen til å adaptere seg/tilpasse seg slitasjen i giret, og ved hver kjøretur blir denne prosedyren initialisert på nytt. Dette gjør at giret binder seg i flere av girskiftene (To gir ligger inne samtidig), som skaper harde girskift og gjør at clutchene brenner seg. Problemet løser seg i de aller fleste tilfeller med ny styreenhet og reparasjon gjennom sidelokket på girkassen. Ellers et holdbart gir med lite problemer.