Rats.no

Compushift

Compushift er et styringssystem beregnet for nyeste generasjonen gearkasser hvor disse blir styrt ved hjelp av en computer istedet for "tradisjonelle" ventilhus og guvernører. Styringene kommer komplette med ledningsnett, TPS (Trottle Posision Sensor), og utførlig instruksjon. Hvis man ønsker å omprogrammere styre-enheten selv, trenger man et display som gir tilgang til dette. Dette displayet kan også vise status av inntil 8 forskjellige parametere under kjøring. Styringene kan programmeres helt induviduelt slik man selv ønsker det, uten bruk av PC. Dette gir en mye enklere tilgang til riktig gearskift og skiftefølelse. Omkalibrering av en "tradisjonell" gearkasse er omfattende sammenliknet med omkalibrering av en Compushift styrt gearkasse.

Compushift kan styre følgende gearkasser:
GM: THM4L60E, THM4L65E, THM4L80E, THM4L85E og THM4T80E.
FORD: AODE, 4R70W, E4OD og 4R100.

Compushift kan også spesialtilpasses andre gearkasser ved ønske om dette.

 

Programmeringsenhet og display til Compushift

Dette er displayet man bruker for å programmere Compushift med, eller for avlesing av verdier under kjøring. I stedet for et multiparameter display som vises her så kan man få ett parameter i hele ruten, som for eksempel hastighet (km/t). Ved kalibrering eller tilpasning av styreenhet til kjøretøyet må en del grunninstillinger legges inn. Med dette menes; automatgear type (f. eks.THM4L60E), vekt, bakakselutveksling, hjulstørrelse og maks w.o.t. (wide open trottle) skiftetidspunkt. Når dette er gjort så kan man prøve bilen for å kontrollere hvordan det fungerer. Hvis det er ting man ikke er fornøyd med så kan man gå inn i tabeller for skifte-tidspunkter, skiftefasthet, lock-up tidspunkter osv. og korrigere etter eget ønske. Det skal ikke mye trening til før man forstår hvordan dette fungerer. Systemet har i tillegg også noe man kaller "advanced setup" hvor det finnes flere muligheter. Computeren har i tillegg en enkel "lap timer", og et "accelerometer". Man kan også velge mellom Metrisk eller US standard avlesning. Dette systemet har få begrensninger, og er et fantastisk produkt for ettermarkedet.

 

     

Compushift CS II styreenhet og display.                                   Displayet på plass i bil, her under 
                                                                                                          programmering.

 

Acculink Throttle Position Sensor

Acculink er en TPS (throttle position sensor) som kan ettermonteres på alle typer forgassere, og som kan justeres slik at geometrien alltid blir korrekt. Dette er viktig siden styreenheten er avhengig av et riktig TPS signal for å kunne vidreformidle riktig spenning til styretrykkssolenoidet i forhold til det momentet som motoren utøver på gearkassen. Dette "potmeteret" (TPS) er helt unikt nettopp fordi geometrien er justerbar, og universal i innfestningen. Det følger med detaljert instruksjon om hvordan denne skal justeres til de forskjellige forgassertypene som finnes på markedet i dag. Hvis du har motor med "innsprut" (injection) så vil computeren akseptere de aller fleste TPS signaler som finnes i dag siden de fleste bruker 0-5 volt signaler.
Acculink følger med som en del av alle Compushift oppsett.

 

 

Wirestyrt TPS

Wirestyrt TPS som du ser på dette bildet kan ikke justeres på samme måte som Acculink. Her må man tilpasse og kanskje lage egne braketter selv. Er man litt fingernem så er dette en grei sak. Fordelen med dette potensiometeret er at de kan plasseres et annet sted enn på motoren. Det er ikke til å stikke under en stol at en TPS som sitter montert på motoren har vanskelige arbeidsforhold. Vibrasjoner og ekstreme temperaturvariasjoner vil i noen tilfeller forkorte levetiden til disse vesentlig. En annen fordel med dette potensiometeret er at det kan gjemmes helt, kanskje på andre siden av torpedoveggen.

 

 

Paddleshift

Hvis du ønsker deg "paddleshift" på rattet så er dette fullt mulig. Dette systemet er trådløst, og styres via "Smart Shift"! Paddleshift vil fungere kun i D (drive) posisjon, eller gear med bevegelse forover. Det betyr at du kan velge fritt mellom 1. 2. 3. og D opp og ned som du ønsker med ett gear om gangen. Du kan ikke velge posisjoner på "utsiden" av gear forover. Det må du gjøre med velgerpanelet.

 

 

Lock-Up og manuelle ventilhus

Lock-Up clutch i THM400 er aldri blitt levert standard fra GM. Det kan i noen tilfeller være ønskelig å bruke et slikt system. Hvis du har høy stall-speed i converteren, og bilen er et "hybridkjøretøy" dvs. at du bruker bilen i race sammenheng, men ønsker også å bruke bilen til gatekjøring. Du vil kunne slippe unna med et lavere turtall ved å låse turbinen til "frontcoveret" i converteren, og i tillegg eliminere en stor varme produsent. Desto mer slipp det er mellom primærpumpe/impeller og turbin, desto mer varme vil oppstå. En annen sideeffekt vil være noe redusert drivstoff forbruk. I dragrace sammenheng kan man gjøre seg nytte av en lock-up clutch når motor er i ferd med å nå toppturtall og ute av den beste dreiemomentskurven. Hvis lock-up clutchen brukes riktig får man bedre tider, og høyere slutthastighet ved målpassering. Man kan benytte seg av lock-up i både 2. og 3. gear. Av deler som går med eller må modifiseres nevner vi: Eksternt nytt ventilhus for lock-up kontroll, dypere bunnpanne i aluminium som aksepterer tilleggsventilhus, modifisert oljepumpe, ny inngående aksel i 300M kvalitet, modifisert converter som kan produseres som en "single-plate" lock-Up med 12" diameter (brukes som standard i THM4L60) eller som 9,5" diameter ''multi plate" med 3 eller 5 clutcher.

 

 

THM 4L80E Trans-brake

Vi tilbyr trans-brake kit til THM4L80E. Dette er en egenutviklet patent som har vist seg å fungere bra.
Funksjonen til trans-brake er å legge forward og reverse clutchen samtidig, slik at girkassen ''staller''.
På denne måten kan man utnytte motorens ideelle effektområde ved hjelp av stall-hastigheten i converteren, og ha alle kreftene klare når man slipper reverse-clutchen.

Dette er en populær løsning for en kjapp og presis start i drag-racing, passer også ypperlig til en street-legal bil.

Ta kontakt så tilpasser vi en løsning til ditt bruksområde!

 

       

Solenoidet styres av bryter inne i bilen.    Trykklinje til reversbånd.

Adresse

RATS AS
Ringstad Gård
Sentvetveien 220
1866 Båstad, Norge

Kontaktinformasjon

Tlf: + 47 69 82 82 40
kundeservice@rats.no