Rats.no

 

 

 

  • DSG/DL501

DL501 utgaven av DSG-serien til VW/Audi finner man i Audi Q5, Porsche Macan osv.

Et grovt dimensjonert gir. Har dessverre en del problemer med mechatronic/clutch-reguleringssolenoider som forårsaker at clutchene blir skadet. Disse sliter også med at lageret til utgående aksel til v. fremhjul skjærer seg og spinner rundt i kassehuset. Vi maskinerer girkassehuset og monterer foring for å reparere dette problemet. Vi har både clutcher og solenoider på lager, og har mye erfaring med reparasjon av disse enhetene.

 

  • DSG/DQ200

Det minste giret i DSG-serien. Dette giret benytter seg av tørr-clutch, og ikke våt-clutch som i de andre girene. Tåler forholdsvis lite motoreffekt, men har vist seg å være et pålitelig gir. De fleste reparasjoner omhandler bytte av Mechatronic og clutcher. På denne enheten er det svært viktig at clutchen shimses riktig ved reparasjon!

 

  • DSG/DQ250

Det ‘’vanligste’’ DSG giret. Våt-clutch. Forholdvis godt dimensjonert og absolutt et velfungerende gir. Har hatt en del problemer med lagerhavari i bakkant av inngående aksel. Det er også forholdsvis vanlig med defekt Mechatronic, og/eller reguleringssolenoider for clutcher. Om bilen hugger/rykker ved igangsetting kan det ofte løses med bytte av reguleringssolenoid til K1 clutch. Et gir vi har lang erfaring med å reparere.

 

  • DSG/DQ500

Denne typen DSG finner man blant annet i VW Transporter/Caravelle og Tiguan. Holdbart gir med få problemer, godt dimensjonert. Også her har vi byttet en del Mechatronic styreenheter.

 

  • Multitronic/01J

Dette er 1. Generasjon Multitronic girkasse. Kom på tidlig 2000-tall i ulike Audier. Dette giret har vist seg å være svært så problematisk, både med slitasje i ventilhus og defekte styreenheter, men også problemer med kjede/pulleyer. Dette er et såkalt CVT-gir (Continiously Variable Transmission) som kan sammenlignes litt med en scooters transmisjonsoppbygning. Hovedkomponentene består av et kjede og to hoved-pulleyer som kontinuerlig endrer diameter for å tilpasse utvekslingen. Begrenset tilgang på interne deler, noe som i noen tilfeller gjør reparasjon vanskelig. Vi anbefaler å IKKE å dra henger/tunge lass eller tune biler som har dette giret. Finnes i de fleste FWD Audier fra -00 og oppover.

 

  • Multitronic/0AW

2. generasjon av Multitronic serien. Like problematisk som den første utgaven, også dette har ofte feil med styreenheter og ventilhus. Deletilgangen på interne deler er begrenset, og ved havari er det ofte kun ny girkasse som er et alternativ. Vi skaffer styreenhet og reparasjonsdeler til ventilhuset, så i de aller fleste tilfeller klarer vi å reparere.

 

  • ZF 5HP19FL/FLA

Kom i Audi A4/A6, VW Passat, Skoda Superb osv. på midten nittitallet. Her benyttet ZF seg av PWM-styrt lock-up clutch, og er dermed svært avhengig av at de hydrauliske reguleringssystemene fungerer. Et resultat av at det oppstår slitasje i disse er ofte defekt lock-up clutch, og man merker gjerne ‘’shudder’’ og varierende turtall i høyere hastigheter. Giret finnes også Porsche Boxster/911 996, men da med betegnelsen HA/HL avhengig av konfigurasjon.

Ble faset ut til fordel for 6HP serien i 2003.

 

  • ZF 5HP24A

’Storebroren’’ til det ovennevnte giret. Et meget fint gir som tåler mye moment, men vi har sett tilfeller av sprukket ventilhus og defekt A-clutch trommel (inngående aksel). Sliter også med slitasje i ventilhus, men ikke i like avgjørende grad som på de mindre modellene. Dette giret finner du i de fleste V8 modellene til BMW fra 1995-2003, samt V8 modellene til Audi fra samme årstall.

 

  • ZF 6HP19A

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003. Dette er den minste utgaven, og den finnes i blant annet i Audi A4 og Audi A6. Ble oppdatert i 2007 og fikk nytt navn, ZF6HP21. Et meget fint gir som girer kjapt og er moderne i lock-up bruk, men har hatt en del slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bussinger/opplagringer internt i giret, og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram. Vi har utstyr til å reparere ventilhus og monterer alltid forbedrede deler ved overhaling.

 

  • ZF 6HP26A

’Storebroren’’ til 6HP19/21. Stort sett samme konstruksjon, men grovere dimensjonert. Lider også av nøyaktig de samme slitasjeproblemene. Dette giret finner man i blant annet V8 modellene til Audi mellom 02 og 09. Tåler mye effekt og moment om det hydrauliske er ‘’på stell’’

 

  • ZF 8HP55A

ZF introduserte 8-trinns automatgir i 2010. Meget kjapp og moderne girkasse, finnes i alle Audier med Quattro fra 2010 og oppover. De fleste bilene med disse girene er forholdsvis nye enda, men vi har allerede reparert flere enheter. Også her er det ofte problemer med ventilhus og de hydrauliske reguleringsmekanismene. Kommer i 2 versjoner hos BMW, 8HP45 og 8HP70, avhengig av motorisering. Disse girene finner man også i Jaguar, Maserati, Land Rover, Aston Martin osv. 8HP55A er AWD utgaven som finnes i blant annet nyere Audi.

 

  • Jatco JF506E

Også kalt AG5. Et fint 5-trinns automatgir laget av Jatco. Har hatt en del problemer med reversbånd som ryker, sprekk i direct-clutch stempel og defekte solenoider. Vi har lang erfaring med reparasjon av disse og har de fleste deler på lager. Finnes i blant annet VW Golf, VW Polo, Audi A3 osv.

 

  • AW TF60SN

6. trinns automatgir produsert av japanske Aisin-Warner. Sitter i de fleste VW T5 Transporter/Caravelle. Et fint gir, men har en del problemer med slitasje i ventilhus og defekt K1 clutch (1-4. gir). Vi har reparert mange enheter og har de fleste deler på lager. Ventilhus byttes alltid til nytt ved reparasjon av disse enhetene.

 

  • AW TR60SN

TR60SN er i samme familie som TF60SN og TF80SC. Dette er den langsgående utgaven til AWD som sitter i blant annet VW Touareg, Audi Q7 og Porsche Cayenne. Et svært fint gir, men også her er det problemer med slitasje i ventilhus. I 90% av tilfellene lar dette seg reparere ved reparasjon av ventilhuset. Merkes ofte ved at 5. til 4. nedgiring gir slag/binder seg.

Adresse

RATS AS
Ringstad Gård
Sentvetveien 220
1866 Båstad, Norge

Kontaktinformasjon

Tlf: + 47 69 82 82 40
kundeservice@rats.no