Rats.no

 

  • A340

4. trinns automatgir fra Aisin-Warner (Toyota’s girkasseprodusent). Finnes i utallige Toyota og Lexus fra 80- og 90-tallet, men også i ulike Volvo (960 osv.) Finnes både med wire-styring/hydraulikk og hel-elektronisk. Et fint gir av japansk byggekvalitet, men det tåler ikke voldsomt med effekt. Det finnes også Compushift styring å få til dette om man ønsker å bruke girkassen i en modifisert bil.

 

  • A750

Etterkommeren til A340. Dette er et moderne 5. trinns gir som finnes i blant annet Toyota Landcruiser, Hilux, 4Runner, Lexus, Suzuki Grand Vitara osv. En bra girkasse som tåler hardt bruk. Kjente problemer er lock-up shudder, slitasje i ventilhus/solenoider og i noen tilfeller vann i oljen.
Ved hard bruk anbefales det å skifte olje minimum hver 50.000km.

 

  • A760

Stort sett samme giret som A750, men dette er 6. trinns utgaven som sitter i bilene med større motor. Blant annet Landcruiser 200. Robust konstruksjon vi har reparert svært få av.

 

  • U140

4. trinns gir beregnet på tverrstilte motorer. Dette giret finner du blant annet i Toyota Rav-4 hvor de tidlige modellene ofte hadde problemer med styreenhet feil som forårsaket brente clutcher i giret. Styreenheten mister rett og slett evnen til å adaptere seg/tilpasse seg slitasjen i giret, og ved hver kjøretur blir denne prosedyren initialisert på nytt. Dette gjør at giret binder seg i flere av girskiftene (To gir ligger inne samtidig), som skaper harde girskift og gjør at clutchene brenner seg. Problemet løser seg i de aller fleste tilfeller med ny styreenhet og reparasjon gjennom sidelokket på girkassen. Ellers et svært holdbart gir med lite problemer.

Adresse

RATS AS
Ringstad Gård
Sentvetveien 220
1866 Båstad, Norge

Kontaktinformasjon

Tlf: + 47 69 82 82 40
kundeservice@rats.no